Czy biznes i eko styl mogą iść ze sobą w parze? A co jeśli mówimy o przedsiębiorstwach, gdzie na co dzień konieczne jest wykorzystanie dużego i zaawansowanego sprzętu? Czy transport i podnoszenie ładunków mogą być ekologiczne i ekonomiczne? Zdecydowanie tak. A wszystko za sprawą nowoczesnych maszyn podnośnikowych, które dbają nie tylko o wydajność pracy ale również są znacznie bardziej bezpieczne dla środowiska niż tradycyjne pojazdy.
Co sprawia, że wózki widłowe elektryczne stanowią lepszy wybór niż przez wiele lat wykorzystywane do transportu palet - wózki widłowe spalinowe? To proste - sekret tkwi w napędzie. Wózki z napędem elektrycznym wyposażone są ładowane akumulatory, które są wygodne w obsłudze.
Zazwyczaj korzysta się z akumulatorów litowo-jonowych, jednak na rynku coraz częściej pojawiają się także akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Im bardziej nowoczesna i zaawansowana bateria, tym krótszy czas potrzebny do jej pełnego naładowania oraz dłuższy czas działania w trakcie dnia.
Dla przykładu: do naładowania baterii litowo-jonowej potrzeba około 3-4 godzin, natomiast proces ładowania baterii litowo-żelazowo-fosforanowej wynosi zaledwie 1-2 h. Natomiast to jeszcze nic w porównaniu z używanymi wcześniej akumulatorami kwasowo-ołowiowymi (można je jeszcze spotkać w niektórych wózkach elektrycznych) - tego typu baterie należało podłączyć do ładowania nawet na 10-12 godzin.
Jeszcze w latach 90-tych najbardziej popularnymi wózkami były te z napędem spalinowym. Ale wraz z rozwojem sposobów ładowania i powstawaniem coraz to bardziej nowoczesnych akumulatorów, które są łatwiejsze w obsłudze a przy tym wydajniejsze, wózki spalinowe musiały ustąpić pola wózkom z napędem elektrycznym.
To, co stanowi o ekologicznym charakterze wózków widłowych elektrycznych to sposób ich zasilania. Korzystanie z prądu a rezygnacja z napędu spalinowego dała urządzeniom całkowicie nowe możliwości, takie jak:
A do tego wybierając dobrej jakości wózek widłowy można mieć pewność niskiej awaryjności, co przyczynia się nie tylko do generowania mniejszych kosztów oraz oszczędności związanych z naprawami itd., ale także zmniejszenia wytwarzania kolejnych elementów zamiennych. Zmniejszenie zapotrzebowania na dodatkowe części to kolejny ruch w eko stronę. A jeszcze lepszym, który ogranicza konsumpcjonizm XXI wieku jest korzystanie w pracy z maszyn, które pochodzą z drugiej ręki i ponownie trafiły do obiegu.
Wózki widłowe elektryczne, jak większość wózków podnośnikowych można kupić także z tzw. "drugiej ręki" czyli używane. Jest to idealne rozwiązanie korzystne pod wieloma względami i szczególnie doceniane przez właścicieli małych oraz średnich przedsiębiorstw. Zaletą zakupu używanych wózków widłowych poza działaniami korzystnymi dla planety i środowiska jest oczywiście oszczędność.
Koszt zakupu nowego wózka widłowego elektrycznego jednej ze znanych marek to wydatek rzędu około 70-75 tysięcy złotych. Gdy mowa o używanych pojazdach cena ta może być niższa nawet o 30 tysięcy! Wszystko zależy oczywiście od oferty oraz jej warunków.
Wybór używanego sprzętu jest nieco trudniejszy niż zakup nowego wózka widłowego. Dlaczego? Pod uwagę należy wziąć więcej zmiennych. Wybierając używany wózek nie wystarczy wskazać na określony model, markę pojazdu czy udźwig. Konieczne jest zwrócenie uwagi na indywidualne dane pojazdu (szczególnie te, które zawarte są w dokumentacji resurs wózka widłowego). Mowa tu między innymi o wskaźnikach takich jak:
Resurs wózka widłowego wyznacza jego przewidywaną żywotność oraz okresy przydatności do pracy poszczególnych jego elementów. Z uwagi na bezpieczeństwo i wymogi prawne - każdy wózek widłowy musi posiadać wyliczony resurs.
Jeszcze przed 2018 rokiem dokumentacja resurs dla wózków widłowych nie była wymagana. Jednak w celu polepszenia ogólnych warunków i zasad bezpieczeństwa 30. października 2018 roku Minister Przedsiębiorczości i Technologii przedstawił rozporządzenie dotyczące warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego. W praktyce na posiadaczy wózków UTB nałożony został obowiązek wyliczania resursu, dla każdego urządzenia. Od tamtej pory wszystkie wózki widłowe: zarówno elektryczne wózki czołowe, spalinowe wózki widłowe, wózki widłowe wysokiego składowania i terenowe zaawansowane widlaki dużych gabarytów - podlegają obowiązkowym przeglądom oraz muszą posiadać wyliczony resurs.
Elektryczne wózki widłowe prawdopodobnie jeszcze przez wiele najbliższych lat będą stanowiły filar branży logistycznej jako wydajne i ekonomiczne w eksploatacji pojazdy UTB. Obecnie zaawansowane widlaki elektryczne wyposażone w kabinę mogą być wykorzystywane praktycznie w każdym miejscu bez względu na panujące warunki. Czy to śnieg, mróz czy deszcz - z wózków widłowych elektrycznych można korzystać bez obaw, ładowanie jest proste i szybkie a obsługa łatwa. Wykorzystanie w przedsiębiorstwie wózków elektrycznych daje wiele możliwości oraz znacząco usprawnia logistykę bez zanieczyszczania czy ingerencji w środowisko.