UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące dwóch popularnych influencerów. Urząd sprawdza, czy w ich przekazach nie pojawiła się agresywna reklama skierowana do dzieci.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę reklamy kierowane do najmłodszych odbiorców. Jak poinformował prezes Tomasz Chróstny, trwają postępowania wyjaśniające, które dotyczą działalności dwóch popularnych twórców internetowych: Wojana i Paliona.
To influenerzy śledzeni głównie przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym – przede wszystkim na YouTube i Instagramie, gdzie publikują treści związane z grami komputerowymi i rozrywką.
UOKiK zaznacza, że nie chodzi dziś o zarzuty wobec konkretnych osób, lecz o sprawdzenie, czy w ich przekazach nie pojawiły się elementy agresywnej reklamy. To początkowy etap działań, którego celem jest analiza rynku i sposobu docierania do dzieci poprzez media społecznościowe.
– Prezes UOKiK stale monitoruje media społecznościowe pod kątem nieoznaczania w sposób jednoznaczny treści reklamowych. Przygląda się również innemu obszarowi – agresywnej reklamie skierowanej do dzieci – podkreśla urząd.
Według UOKiK problemem mogą być fragmenty materiałów, w których influencerzy wprost zachęcają młodych widzów do kupowania produktów. W komunikacie przywołano m.in. sytuacje, w których twórcy mieli zwracać się do dzieci w formie bezpośredniego wezwania.
Pojawiały się zwroty takie jak „wbijajcie do Żabek, póki te Wojanki jeszcze są”, „warto zrobić cały zapas” czy „kupcie sobie boxy szkolne od Paliona”. W materiałach miały też padać sugestie związane z rzekomą wyjątkowością lub ograniczoną dostępnością produktów, co – zdaniem urzędu – może wywoływać presję i poczucie pośpiechu u młodych odbiorców.
Według UOKiK takie działania mogą spełniać kryteria agresywnej praktyki rynkowej, zwłaszcza jeśli występuje element bezpośredniego wpływania na decyzję dziecka o zakupie.
Reklamowanie produktów przeznaczonych dla dzieci jest w Polsce dopuszczalne, ale przepisy jednoznacznie zabraniają jednego elementu: wprost sformułowanego wezwania do zakupu. Problem zaczyna się więc tam, gdzie reklama nie tylko informuje, ale również naciska.
Prezes UOKiK jasno to definiuje:
– Zabronione jest bezpośrednie nawoływanie dzieci do kupowania lub zachęcanie ich, żeby namawiały do tego dorosłych. Młodzi konsumenci nie mają jeszcze w pełni rozwiniętej umiejętności krytycznej oceny treści marketingowych. Często nie potrafią odróżnić reklamy od zwykłej publikacji – mówi Tomasz Chróstny.
Urząd podkreśla, że do naruszenia dochodzi tylko wtedy, gdy łącznie występują trzy elementy:
Jeśli reklama jedynie prezentuje produkt, pokazuje jego cechy lub poleca go – nie łamie prawa.
Jeśli postępowanie wyjaśniające przerodzi się w postępowanie właściwe, a następnie urząd uzna, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, influencerom grozi kara sięgająca nawet do 10 procent obrotów.
Na razie jednak UOKiK podkreśla, że to dopiero etap analizy i zbierania materiału.
Urząd przypomina, że każdy może zgłosić materiały, które mogą naruszać zasady dotyczące reklamy skierowanej do dzieci. Wystarczy odesłać link, zrzuty ekranu lub nagrania na adres: [email protected]
Grupa Azoty planuje emisje akcji na strategiczne...
Gdzie są pieniądze dla starszych z doświadczeniem pracowników .. obcinają etaty ale z czego jak ludzi brakuje... Ostatnim czasy byl wypadek śmiertelny po było za mało obsadzonych stanowisk chłop na 3 pracował... Prezesie obudź się ze snu .....
Gość
12:03, 2025-11-13
Koncert „Ułani, ułani” w Policach
Dziękuję wszystkim, którzy byli na Koncercie - "Śpiewniku Ułani, ułani", a także tym, którzy przyczynili się do organizacji tego wydarzenia. Dla mnie to były piękne chwile, pełne wzruszeń i emocji. Bardzo dziękuję za zaproszenie, możliwość bycia z Państwem i tę cudowną energię podczas śpiewu od Was płynącą.
Prowadząca EFK
23:01, 2025-11-11
Msza za Ojczyznę w Policach w Święto Niepodległości
Jakoś pusto w ławkach. Bo dla Ojczyzny trzeba pracować. Modły nic nie dają. Zresztą kościół zawsze był przeciw Polsce. Najpierw przed wymordowaniem za zgodą papieża ocalił nas chrzest Mieszka. Potem chcieli to zrobić krzyżacy. Po naszej wygranej pod Grunwaldem,urzędujący wtedy papcio rzucił klątwę na Polskę i Polaków. Nawet jp2 jej nie zdjął. Kościół tępił nasze powstania, nawet Kościuszko musiał powiesić paru biskupów za wzywanie wojsk carskich. Papieże oficjalnie popierali naszych zaborców i żądali ukarania powstańców. W 1918 roku watykan długo nie chciał uznać naszej niepodległości. W 1939 roku już w listopadzie papież wyznaczył nam nowego,szwabskiego szefa kościoła. Potem pomagali klechy uciekać gestapowcom i esesmanom do Argentyny. Jesteśmy potrzebni czarnej zarazie ze względu na nasze zacofanie i kasę. Nigdzie tak nie zarabiają jak na nas. Pora wstać z kolan i podziękować za "opiekę" sukienkowych.
Ateista
21:50, 2025-11-11
List poparcia dla budowy Zachodniej Kolejowej Obwodnicy
Obwodnica będzie działać jak będzie łącznik z linii 854 na 273 w Porcie na SPB aby pociągi jechały bez zmiany kierunku w Szczecin Porcie i Szczecin Dąbiu
Znajomy
21:43, 2025-11-07
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz