Zamknij

Jak zacząć pracę w e-commerce? Kilka porad dla początkujących

art. sponsorowany + 11:52, 02.02.2024 Aktualizacja: 11:52, 02.02.2024
freepik.com freepik.com

W dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się świecie branża e-commerce jest coraz bardziej atrakcyjna dla początkujących przedsiębiorców. Jednym ze sposobów na rozpoczęcie działania w tej dziedzinie jest założenie sklepu internetowego. Co jednak należy o tym wiedzieć i skąd czerpać wiedzę o handlu internetowym?

Na czym polega praca w e-commerce?

Handel elektroniczny rozwija się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Z tego powodu branża ta stawia przed pracownikami coraz to nowsze wyzwania. Zalicza się do nich m.in. ciągłe podążanie za trendami, udoskonalenia w zakresie logistyki, automatyzację procesów firmowych i polepszanie jakości obsługi klienta.

W e-commerce potrzebni są więc specjaliści z różnych dziedzin, w tym:

  • analitycy danych – ta branża wymaga stałego monitorowania rynku i analizowania działań konkurencji. Sama kreatywność to nie wszystko, a wiele pomysłów popartych jest często dokładną analizą trendów i zmian zachodzących w e-commerce;
  • specjaliści IT – bez zaplecza IT cały sektor handlu elektronicznego nie miałby racji bytu. Istotne są nie tylko takie kwestie jak zbudowanie i utrzymanie strony sklepu internetowego, ale także serwis, tworzenie systemów do zamawiania, obszernych baz danych czy aplikacji mobilnych. Obecnie równie istotne są też kwestie cyberbezpieczeństwa;
  • marketerzy – każda firma e-commerce potrzebuje również działu marketingu. Promocja sklepu ma nie tylko zwiększać wyniki ze sprzedaży, ale i budować świadomość marki wśród internetowych konsumentów. Małe przedsiębiorstwa często decydują się np. na korzystanie z usług marketingowych freelancerów;
  • obsługa klienta – dotyczy to obsługi zamówień, czyli pakowania i wysyłania paczek, obsługi zwrotów i reklamacji oraz bieżącego kontaktu z klientem np. poprzez odpowiadanie na maile czy infolinię.

Obecnie w ofertach pracy można znaleźć różnorodne nazwy stanowisk związane z handlem elektronicznym. Mogą to być, np. analityk e-commerce, specjalista e-commerce, e-commerce manager czy też specjalista ds. obsługi klienta. Oprócz tego da się także założyć własną działalność, czyli uruchomienie sklepu internetowego.

Założenie własnego sklepu internetowego – co trzeba wiedzieć?

O tym, od czego zacząć prowadzenie własnego sklepu internetowego, można przeczytać na stronie internetowej https://zarabiajprzez24.pl/sklep-internetowy-od-czego-zaczac/. Warto jednak wiedzieć, że taka działalność wymaga dokładnego i skrupulatnego przygotowania. Samo posiadanie witryny i produktów do sprzedania to nie wszystko.

Przed otwarciem sklepu należy przejść przez kilka najważniejszych punktów.

  1. Analiza rynku to podstawowy krok do rozpoczęcia działalności. Trzeba przeanalizować aktualne trendy, określić grupę docelową, sprawdzić, jakie kanały komunikacji ta grupa preferuje, w jaki sposób kupuje i jakie są jej potrzeby. W ten zakres wchodzi też sprawdzenie konkurencji, czyli np. wielkość firm sprzedających podobne produkty, obszarów ich działania, wysokości cen itp.
  2. Ustalenie niszy, czyli wąskiej grupy klientów, których charakteryzują specyficzne wymagania i potrzeby jeszcze niespełnione przez rynek.
  3. Zapoznanie się z regulacjami prawnymi to kolejny niezwykle istotny krok, bo obejmuje regulacje prawne, które dotyczą sprzedaży internetowej (czyli m.in. opracowania regulaminu sklepu), oraz kwestie w zakresie rejestrowania działalności, nazwy firmy, zatrudniania pracowników itd.
  4. Zadbanie o bezpieczeństwo transakcji to nie tylko oferowanie bezpiecznych metod płatności, ale także wykupienie certyfikatu SSL i opracowanie systemu ochrony danych osobowych interesariuszy.
  5. Zaprojektowanie wspólnego designu dla strony. Witrynę sklepu internetowego należy zaprojektować w taki sposób, aby była przejrzysta i intuicyjna dla klientów.
  6. Ustalenie planu dostaw, czyli wyboru i podpisania umów z firmami kurierskimi. W zakres działań logistycznych wchodzi również zdecydowanie się na sposób magazynowania.

Prowadzenie własnego e-commerce to szereg innych działań, które należy wykonywać już po otwarciu sklepu. Zalicza się do nich m.in. bieżącą obsługę klienta, zamawianie/produkowanie nowego towaru, marketing, automatyzację procesów i stałe monitorowanie nowinek branżowych oraz testowanie nowych rozwiązań.

Wiedza o branży e-commerce – skąd ją czerpać?

Znajomość branży e-commerce to kluczowy element sukcesu dla przedsiębiorcy działającego w tym obszarze. Potrzebne jest do tego, oczywiście, doświadczenie, ale i niezbędna wiedza branżowa.

Na szczęście istnieje wiele źródeł, z których można czerpać informacje i rozwijać umiejętności w tej dziedzinie. Zalicza się do nich:

  • blogi tematyczne – tego typu źródła często dostarczają aktualnych informacji, case studies i porad od praktyków. Są darmowe i ma się do nich dostęp w każdym miejscu na świecie (wystarczy jedynie sprawny internet);
  • kursy i szkolenia online – przeprowadza się je coraz częściej online. Warto więc obserwować różne strony ze szkoleniami, ponieważ oferują one zniżki na swoje produkty;
  • darmowe webinary i podcasty – to alternatywa dla osób, które zamiast czytać, wolą słuchać. Specjaliści dzielą się swoją wiedzą na własnych lub też cudzych kanałach o tematyce e-commerce;
  • konferencje i targi – w takich miejscach można nie tylko zapoznać się z nowinkami z branży, ale także nawiązać wartościowe znajomości;
  • kanały w social mediach – wielu specjalistów ds. e-commerce prowadzi swoje własne profile w mediach społecznościowych, gdzie dzieli się własną wiedzą.

Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, przez co wymaga ciągłego uaktualniania własnej wiedzy. Osoby, które dopiero chcą zacząć działać w handlu elektronicznym, mogą pozyskiwać informacje z różnorodnych źródeł, takich jak blogi, podcasty czy szkolenia online. W tego typu miejscach można znaleźć też praktyczne wskazówki odnośnie do zakładania sklepu internetowego.

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%