W dzisiejszym dynamicznie rozwijającym się świecie branża e-commerce jest coraz bardziej atrakcyjna dla początkujących przedsiębiorców. Jednym ze sposobów na rozpoczęcie działania w tej dziedzinie jest założenie sklepu internetowego. Co jednak należy o tym wiedzieć i skąd czerpać wiedzę o handlu internetowym?
Na czym polega praca w e-commerce?
Handel elektroniczny rozwija się dynamicznie zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Z tego powodu branża ta stawia przed pracownikami coraz to nowsze wyzwania. Zalicza się do nich m.in. ciągłe podążanie za trendami, udoskonalenia w zakresie logistyki, automatyzację procesów firmowych i polepszanie jakości obsługi klienta.
W e-commerce potrzebni są więc specjaliści z różnych dziedzin, w tym:
- analitycy danych – ta branża wymaga stałego monitorowania rynku i analizowania działań konkurencji. Sama kreatywność to nie wszystko, a wiele pomysłów popartych jest często dokładną analizą trendów i zmian zachodzących w e-commerce;
- specjaliści IT – bez zaplecza IT cały sektor handlu elektronicznego nie miałby racji bytu. Istotne są nie tylko takie kwestie jak zbudowanie i utrzymanie strony sklepu internetowego, ale także serwis, tworzenie systemów do zamawiania, obszernych baz danych czy aplikacji mobilnych. Obecnie równie istotne są też kwestie cyberbezpieczeństwa;
- marketerzy – każda firma e-commerce potrzebuje również działu marketingu. Promocja sklepu ma nie tylko zwiększać wyniki ze sprzedaży, ale i budować świadomość marki wśród internetowych konsumentów. Małe przedsiębiorstwa często decydują się np. na korzystanie z usług marketingowych freelancerów;
- obsługa klienta – dotyczy to obsługi zamówień, czyli pakowania i wysyłania paczek, obsługi zwrotów i reklamacji oraz bieżącego kontaktu z klientem np. poprzez odpowiadanie na maile czy infolinię.
Obecnie w ofertach pracy można znaleźć różnorodne nazwy stanowisk związane z handlem elektronicznym. Mogą to być, np. analityk e-commerce, specjalista e-commerce, e-commerce manager czy też specjalista ds. obsługi klienta. Oprócz tego da się także założyć własną działalność, czyli uruchomienie sklepu internetowego.
Założenie własnego sklepu internetowego – co trzeba wiedzieć?
O tym, od czego zacząć prowadzenie własnego sklepu internetowego, można przeczytać na stronie internetowej https://zarabiajprzez24.pl/sklep-internetowy-od-czego-zaczac/. Warto jednak wiedzieć, że taka działalność wymaga dokładnego i skrupulatnego przygotowania. Samo posiadanie witryny i produktów do sprzedania to nie wszystko.
Przed otwarciem sklepu należy przejść przez kilka najważniejszych punktów.
- Analiza rynku to podstawowy krok do rozpoczęcia działalności. Trzeba przeanalizować aktualne trendy, określić grupę docelową, sprawdzić, jakie kanały komunikacji ta grupa preferuje, w jaki sposób kupuje i jakie są jej potrzeby. W ten zakres wchodzi też sprawdzenie konkurencji, czyli np. wielkość firm sprzedających podobne produkty, obszarów ich działania, wysokości cen itp.
- Ustalenie niszy, czyli wąskiej grupy klientów, których charakteryzują specyficzne wymagania i potrzeby jeszcze niespełnione przez rynek.
- Zapoznanie się z regulacjami prawnymi to kolejny niezwykle istotny krok, bo obejmuje regulacje prawne, które dotyczą sprzedaży internetowej (czyli m.in. opracowania regulaminu sklepu), oraz kwestie w zakresie rejestrowania działalności, nazwy firmy, zatrudniania pracowników itd.
- Zadbanie o bezpieczeństwo transakcji to nie tylko oferowanie bezpiecznych metod płatności, ale także wykupienie certyfikatu SSL i opracowanie systemu ochrony danych osobowych interesariuszy.
- Zaprojektowanie wspólnego designu dla strony. Witrynę sklepu internetowego należy zaprojektować w taki sposób, aby była przejrzysta i intuicyjna dla klientów.
- Ustalenie planu dostaw, czyli wyboru i podpisania umów z firmami kurierskimi. W zakres działań logistycznych wchodzi również zdecydowanie się na sposób magazynowania.
Prowadzenie własnego e-commerce to szereg innych działań, które należy wykonywać już po otwarciu sklepu. Zalicza się do nich m.in. bieżącą obsługę klienta, zamawianie/produkowanie nowego towaru, marketing, automatyzację procesów i stałe monitorowanie nowinek branżowych oraz testowanie nowych rozwiązań.
Wiedza o branży e-commerce – skąd ją czerpać?
Znajomość branży e-commerce to kluczowy element sukcesu dla przedsiębiorcy działającego w tym obszarze. Potrzebne jest do tego, oczywiście, doświadczenie, ale i niezbędna wiedza branżowa.
Na szczęście istnieje wiele źródeł, z których można czerpać informacje i rozwijać umiejętności w tej dziedzinie. Zalicza się do nich:
- blogi tematyczne – tego typu źródła często dostarczają aktualnych informacji, case studies i porad od praktyków. Są darmowe i ma się do nich dostęp w każdym miejscu na świecie (wystarczy jedynie sprawny internet);
- kursy i szkolenia online – przeprowadza się je coraz częściej online. Warto więc obserwować różne strony ze szkoleniami, ponieważ oferują one zniżki na swoje produkty;
- darmowe webinary i podcasty – to alternatywa dla osób, które zamiast czytać, wolą słuchać. Specjaliści dzielą się swoją wiedzą na własnych lub też cudzych kanałach o tematyce e-commerce;
- konferencje i targi – w takich miejscach można nie tylko zapoznać się z nowinkami z branży, ale także nawiązać wartościowe znajomości;
- kanały w social mediach – wielu specjalistów ds. e-commerce prowadzi swoje własne profile w mediach społecznościowych, gdzie dzieli się własną wiedzą.
Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, przez co wymaga ciągłego uaktualniania własnej wiedzy. Osoby, które dopiero chcą zacząć działać w handlu elektronicznym, mogą pozyskiwać informacje z różnorodnych źródeł, takich jak blogi, podcasty czy szkolenia online. W tego typu miejscach można znaleźć też praktyczne wskazówki odnośnie do zakładania sklepu internetowego.