Odcinek Kołbaskowo - Police w 13 miesięcy za kwotę 14,94 mln zł zaprojektuje konsorcjum firm TPF i Databout.
Dla odcinka Police - Goleniów (w tym tunelu pod Odrą) dokumentację za kwotę 39,8 mln zł wykona firma Voessing Polska, a termin realizacji prac to 15 miesięcy.
Po opracowaniu projektów planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie pozyskanie nieruchomości pod drogę.
Pierwszy odcinek dokumentacyjny ZOS rozpocznie swój bieg od Kołbaskowa (węzeł Szczecin Zachód). Trasa będzie prowadziła w kierunku północnym, omijając od zachodu Szczecin. Odcinek ten zakończy się przed węzłem Police. Łączna długość tego fragmentu to 25,5 km.
Drugi odcinek rozpocznie się od węzła Police, który jest zlokalizowany w pobliżu wylotu z tunelu pod Odrą. Ten odcinek będzie biegł głównie w kierunku wschodnim, przechodząc tunelem pod rzeką Odrą i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Odcinek o długości 23,41 km zakończy się na węźle Goleniów Północ łączącym obecnie drogi ekspresowe S3 i S6.
Od 2017 r. jest już wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Dzięki finansowaniu przyznanemu przez Ministra Infrastruktury mogła został przygotowana dokumentacja koncepcyjna oraz wykonane badaniami podłoża. Dokumentacja ta została zakończona i zatwierdzona w czerwcu 2021 r.
Pod koniec listopada 2021 r. Minister Infrastruktury przyznał 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Obejmują one również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość ok. 48,6 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga na wysokości Polic przejdzie pod Odrą tunelem.
Sąsiedztwo instalacji przemysłowych zakładów chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to drugi, obok budowanego tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce.
Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego.
Szczególne znaczenie będzie miała dla Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
źródło: GDDKiA
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz