Od 1 stycznia 2026 r. stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z obecnie obowiązującej 11,20 zł wzrośnie do 12,10 zł za 1 m³ zużytej wody w lokalu mieszkalnym w zabudowie wielorodzinnej (24,20 zł za 1 m³ jeżeli właściciele nieruchomości nie wypełniają obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny), oraz z 36 zł na 39 zł od każdej zamieszkującej osoby w zabudowie jednorodzinnej, oraz w sołectwach w zabudowie wielorodzinnej (78 zł miesięcznie od każdej osoby, jeżeli właściciele nieruchomości nie prowadzą selektywnej zbiórki odpadów).
W przypadku nieruchomości wielorodzinnej niewyposażonej w wodomierz lub niepodłączonej do miejskiej sieci wodociągowej oraz nowo wybudowanej nieruchomości wielorodzinnej, lub nieruchomości, dla których brak jest danych dotyczących średniego zużycia wody, zużycie wody ustala się na podstawie przyjętej przeciętnej normy zużycia wody wynoszącej 2,87 m³ miesięcznie na osobę zamieszkałą na terenie danej nieruchomości.
Zmianie również ulegają stawki dla lokali użytkowych w zabudowie mieszanej – wzrost w zależności od wielkości pojemnika i worków na odpady.
Uchwała zakłada również ulgi dla mieszkańców za korzystanie z kompostownika przydomowego w wysokości 6 zł za każdą osobę zamieszkującą dom jednorodzinny. System również zakłada ulgi dla rodzin wielodzietnych w wysokości 5 zł za każdą osobę.
- Proponowane w projekcie uchwały stawki opłat nie zbilansują wydatków i dochodów w systemie gospodarki odpadami, ale zwiększą dochody o kwotę 1 109 045 zł. Pozwoli to na zmniejszenie planowanego deficytu z 4 336 393 na 3 227 348 zł (w tym 68 640 zł ulgi dla rodzin wielodzietnych). Całkowity szacowany koszt systemu w 2026 r. wynosi 17 614 038 zł w stosunku do dochodów z opłat na poziomie 14 386 690 zł. – można przeczytać w uzasadnieniu uchwały.
W głosowaniu udział wzięło 20 radnych. Za przyjęciem uchwały zagłosowało 14 radnych, 6 radnych było przeciwko.
Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują m.in. koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, organizacja i prowadzenie punktu PSZOK, wyposażenie mieszkańców w pojemniki i worki do gromadzenia odpadów, koszty administracyjne. Zmiana stawek w opłacie "śmieciowej" spowodowana jest pogłębiającym się deficytem w systemie gospodarki odpadami, wynikającym ze wzrastających ww. kosztów.
Wyższe koszty systemu odpadowego spowodowane są m.in. inflacją i wzrostem wynagrodzeń, wzrostem ilości odpadów (każdego roku mieszkańcy Gminy Police produkują o około 3–5 proc. więcej odpadów), ·wymogami środowiskowymi i zmianami prawnymi, spadkiem cen surowców wtórnych
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz