Zamknij

Jest zezwolenie na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina

12:52, 14.03.2025 Aktualizacja: 12:53, 14.03.2025
Skomentuj fot. FB/rudawskiadam fot. FB/rudawskiadam

Jest komplet zezwoleń na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Ostatnie z zezwoleń na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID podpisał wojewoda Adam Rudawski, w obecności wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, samorządowców i przedstawicieli instytucji zaangażowanych w prace nad decyzję.

 

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6 o łącznej długości 49 km. Na podstawie tych decyzji przyszli wykonawcy, którzy zostaną wybrani w prowadzonych obecnie przetargach, będą mogli rozpocząć roboty budowlane. Mogą też ruszyć procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę.

- Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały do nas złożone pod koniec września ubiegłego roku i dzięki sprawnej pracy i zaangażowaniu zarówno naszych urzędników jak i wszystkich zainteresowanych stron, już po 5 miesiącach możemy ten etap prac zakończyć i podpisać ostatnie zezwolenia – podkreślił wojewoda Adam Rudawski.

 

Przetargi na realizację inwestycji

Przetargi na wybór wykonawców, którzy wykonają inwestycje, ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Postępowania budzą duże zainteresowanie firm wykonawczych. Dotychczas, w ramach procedury przetargowej, na wszystkie trzy zadania wpłynęło ponad 1 600 pytań wykonawców. Oferty wykonawców znane będą w II kwartale tego roku. Kolejnym etapem będzie badanie i weryfikacja ofert. Będą musiały zostać dokładnie sprawdzone, aby wybrać najkorzystniejsze z nich. Finałem będzie podpisanie umów, które jest planowane w IV kwartale tego roku.

Plan realizacji inwestycji

Wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego tu zakończenie prac jest planowane w 2028 roku. 

Odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. GDDKiA zakłada, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2032 roku. 

Od września 2024 roku trwa już przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący ZOS z DK13 i autostradą A6. 

Ring wokół Szczecina

Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenie ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach. 

Tunel pod Odrą – kluczowy element inwestycji

Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

Trzy odcinki realizacyjne

Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km) 

Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe.  

Dołuje - Police (11,9 km) 

W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych.

Police - Goleniów (23,4 km)  

W ramach tego odcinka powstanie tunel pod Odrą o długości 5 km - najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Inwestycja obejmie również budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

źródło: GDDKiA, Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

PolickiWOTPolickiWOT

5 4

Mam nadzieje że ci panowie w kwiecie wieku pójdą na ćwiczenia i na front?? Widać że zdrowe sztuki.

22:05, 14.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%