Trwający od roku czas epidemii Covid – 19 ponownie doprowadził do sytuacji izolacji społecznej. Stres i obciążenia związane z zagrożeniami epidemicznymi, a także konieczność godzenia pracy i nauki zdalnej, może utrudniać wypełnianie roli wychowawczej przez rodziców.


POLUB NAS #wirtualnepolice   


Warto pamiętać, że to także bardzo trudny czas dla dzieci i młodzieży. Ograniczony kontakt z rówieśnikami, znaczna część czasu spędzanego przed komputerem oraz poczucie przeciążenia obowiązkami szkolnymi niosą konsekwencje dla kondycji psychicznej młodych ludzi.

Na umiejętność radzenia sobie przez dzieci ze skutkami sytuacji kryzysowych mają wpływ pozytywne relacje z bliskimi oparte na życzliwych rozmowach z empatycznie nastawionym dorosłym. W trwającej sytuacji kryzysowej warto skupić się na tym, co dobre. Nie chodzi o wypieranie trudnej strony rzeczywistości, lecz o uświadomienie, że zwłaszcza w sytuacji kryzysowej konieczne jest wzmacnianie pożądanych zachowań. Próba motywowania młodych ludzi do zmiany poprzez wypominanie, krytykowanie i skupianie uwagi na niepożądanych postawach nie jest korzystna.     

Wzmacnianie pozytywne to skupianie naszej uwagi na pożądanych zachowaniach dziecka. Fiksowanie się na negatywach może paradoksalnie przynieść niezamierzony efekt, zamiast je wygaszać, nabierają na intensywności. Relacja oparta na zasadzie stawiania granic bez krytyki, kar i przymusu wspiera dziecko w nabywaniu zarówno prostych umiejętności związanych z codziennymi rutynami i samodzielnością, jak i bardziej ogólnych kompetencjach emocjonalno – społecznych. Są one niezbędne do tego, aby dzieci mogły prawidłowo rozwijać się i później stać się szczęśliwymi dorosłymi.

Wzmocnienie pozytywne to słowa, które pokazują, że podoba nam się to, co widzimy i chcemy, aby było tego więcej i częściej. Mają one wielką moc, gdyż:

  • budują pozytywną samoocenę,
  • wzmacniają relację,
  • informują co jest ważne i potrzebne,
  • zachęcają do działania,
  • utrwalają to, co chcemy, żeby było dłużej.

 

Każdy z nas lubi, kiedy ktoś zauważy, że coś zrobiliśmy. Dlatego ważne jest, aby doceniać i chwalić dziecko, nie czekając tylko tego, co jest ponad zwyczajne rzeczy. Takim minimalizmem w dostrzeganiu i wyrażaniu pochwały możemy doprowadzić do wypalenia, zmęczenia i zniechęcenia. Konieczne jest także wystrzeganie się „pseudo pochwał”, np. „brawo, w końcu to zrobiłaś, a tyle było gadania”. Nie wiadomo czy to pochwała, czy narzekanie.

Ważne jest także zauważanie nie tylko końcowego efektu, ale również małych kroków prowadzących do końca i samych starań. Umiejętność dostrzegania takich faktów i ich nazywanie jest najprostszym wzmocnieniem.

Bardzo ważne jest też, co i jak mówimy. Nasza postawa, a w niej kluczowa jest szczerość i autentyczność. Ton głosu – pewny, ciepły i konkretny. Wzmocnienie jest najsilniejsze, kiedy wyrażamy je od razu, kiedy coś zauważamy. Kiedy nie mamy takiej możliwości to w rozmowie, kiedy np., dziecko opowiada nam o jakiejś sytuacji. Moc wzmocnienia mają gesty: uśmiech, przytulenie, całus, poklepanie po plecach, pokazanie kciuka do góry. Korzystajmy z tego skoro jest najprostszą i najtańszą metodą, a przynoszącą tyle korzyści.

 

Podsumowanie:

Dzieci potrzebują pozytywnych informacji zwrotnych CODZIENNIE.

Normalne zachowanie też jest pozytywne, docenianie tylko za rzeczy wyjątkowe pogarsza samoocenę.

Zauważanie pozytywów to pierwsza z metod pracy z trudnymi, opozycyjnymi dziećmi.

Jest to metoda najprostsza i najtańsza.

Po zastosowaniu szybko dochodzi do poprawy atmosfery w domu.

Powinna być stosowana systematycznie.

Chwalmy za to, co prawdziwe, możliwe do zweryfikowania.

 

Wzmacniając pozytywnie:

Unikajmy mieszania plusów z negatywami.

Lukrowania i zawierania elementów krytyki, np.: innym razem jak byś tak zrobił, to też by ci się udało.

Unikajmy żartu i ironii, np.:, ale z ciebie geniusz.

Podczas chwalenia bezwzględnie unikajmy poniższych stwierdzeń:

Jak chcesz to potrafisz.

No, w końcu ci się udało.

Zrobiłeś to prawie tak dobrze jak …

Jeśli się postarasz, to prawie Ci wychodzi.

W końcu …

Skuteczne pochwały uczą i motywują, mówmy:

Możesz być z siebie dumna!

Widzę, że się bardzo napracowałeś nad uporządkowaniem zabawek.

Dostałeś 4 z matematyki jesteś bardzo pracowity, zaimponowałeś mi.

 

Więcej wskazówek do właściwej komunikacji z dziećmi znajdziemy w poradniku „Słowami po moc, jak mówić aby wspierać dziecko”

https://www.stowarzyszenie-integracja.pl/documents/S%C5%82owami%20po%20MOC_broszura_internet.pdf

 

#TrzymajmysięRazem – realizatorzy Programu Wolni od…