W środę, 9 września, na terenie Mariny Trzebież odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wziął w niej udział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk, a także wojewoda zachodniopomorski, Tomasz Hinc, oraz przedstawiciele samorządów i firm gospodarki morskiej.


POLUB NAS #wirtualnepolice   


- Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra to jedna z największych inwestycji w Polsce i jedna z największych inwestycji morskich – mówił w Trzebieży minister M. Gróbarczyk

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Polic i Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność polickiego i szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków.

Powstające na Zalewie Szczecińskim nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi. Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

W III kwartale do prac pogłębiarskich na torze zostaną przez wykonawcę skierowane dwie kolejne pogłębiarki.

źródło: Urząd Morski w Szczecinie, Urząd Wojewódzki w Szczecinie, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej